dilluns, 7 de febrer de 2011

El mateix missatge multiplicat a tot arreu

Cada xarxa social és diferent. Per tant, les haurien d’usar de forma diferent segons quin ús en volem donar. Això que sembla tan senzill, molts cops no es compleix. I començo a trobar-ho inadequat. Hi ha molts usuaris que diuen el mateix en diferents Social Media. Hi ha molts usuaris que repeteixen el mateix missatge a tot arreu. Cal que això sigui sempre així? Sincerament, crec que no hauria de ser així.

Accions com aquestes desemboquen en situacions ben curioses o, fins i tot, pesades. Si segueixes a un usuari, a Twitter, Facebook i Foursquare, per exemple, pots arribar a llegir el mateix missatge tres cops diferents. Està bé voler arribar a tothom, però això porta que rebis la mateixa actualització repetida. I és clar, quan això es repeteix al final et cansa (el que pot portar-te a unfollows). També hi ha una altra situació ben curiosa: què passa si no tinc una de les teves xarxes socials? L’altre dia em preguntaven: “Perquè la gent posa una arroba abans d’alguns missatges al Mur del Facebook? Què signifiquen?”.

Per aquells que feu servir Twitter segurament us sonarà, però la gent que no sap que és segurament tindrà més problemes. Quan es posa l’@ és que algú està dialogant amb un altre usuari de Twitter. Què passa quan aquest missatge se’n va a Facebook? Doncs que apareix sense sentit al nostre TimeLine.
Quin són els principals problemes d’això? Que si un usuari repeteix un missatge o no l’entenem, automàticament el nostre cervell envia una ordre de no prioritzar més missatges d’aquesta persona. I perdre això és vital si volem que el nostre missatge arribi als altres. Què podem fer al respecte? Molt fàcil: saber escollir a quina xarxa social estem parlant. Si publiquem un text molt llarg al Facebook, aquest es tallarà al Twitter. Perquè no escrivim primer el de Facebook i després el reescrivim per Twitter? Perquè no programem els missatges per a que apareguin en hores diferents? Perquè no deixem que els missatges exclusius de Twitter es quedin a Twitter?

No té sentit publicar una resposta o un re-tweet al Facebook. Seria genial que quan escrivíssim a un usuari de Twitter aquest es convertís en l’usuari de Facebook quan transportem el missatge de xarxa social. Però em sembla que, avui per dia, tan Facebook com Twitter estan poc per la feina per aconseguir-ho. Així doncs, per acabar, dos consells: a cada xarxa social allò que li pertoqui. I si vols enviar-ho a les dues, al menys que es noti que no publiques de forma automàtica, com si fossin un robot.