dilluns, 21 de febrer de 2011

Com gestionar un perfil empresarial a Foursquare.

Vivim una època on moltes institucions i entitats volen tenir perfils a tots els Social Media: Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare... A vegades, aquesta obsessió porta a situacions curioses i surrealistes com la que he viscut aquest matí. A l’obrir el correu, he vist que l’Ajuntament de Cerdanyola volia ser amic meu al Foursquare. No es tracta de que algú m’enviés una recomanació d’una “value” (la forma en com s’anomenen els diferents llocs i espais registrats en aquesta Xarxa Social)... sinó que algú del consistori havia creat l’usuari “Ajuntament de Cerdanyola” com si es tractés d’una persona normal.

Foursquare personal de l'Ajuntament de Cerdanyola
Totes les organitzacions volen tenir un perfil en les diferents Social Media per difondre el seu missatge. Ho trobo genial i ho recomano. A més, en aquest sentit, he de felicitar a l’Ajuntament i al community manager del consistori pel perfil oficial que tenen al Twitter, ja que em sembla que l’usen de forma molt adient. Ara bé, cal fer servir les Xarxes Socials tal com toca en cada cas. En aquest, però, és evident que una institució no pot crear un perfil personal fals per promocionar equipaments o espais municipals.

De la mateixa manera que critico les empreses que tenen un perfil personal al Facebook, crec que una organització no pot fer-se un perfil personal al Foursquare. Al meu entendre, que qualsevol organització visiti un altre espai li resta prestigi i dóna una imatge negativa d’ell (evidentment un Ajuntament, per exemple, mai podrà visitar una botiga d’animals). A més, aquest Social Media no està pensat per a que organitzacions tinguin perfils personal. En canvi, el que sí recomano és generar les “venues” dels diferents espais i equipaments municipals de la població: Ajuntament, biblioteca, museus... per a que la població pugui indicar que es troba en aquests espais. Crear-les és relativament senzill des de qualsevol dispositiu mòbil (només cal baixar l’aplicació i registrar-s’hi).

A més, podem reclamar la propietat del lloc o negoci: A la pàgina de cada “venue” hi trobem l’opció “Claim this venue” (reclama aquest espai), que en permet gestionar el perfil del nostre local o negoci. Un cop premem aquesta opció, ens demanarà les dades necessàries (entre elles una direcció postal on ens enviaran tota la informació) i un equip de Foursquare estudiarà la sol•licitud. Un cop aprovada, podrem crear les ofertes i descomptes per a les persones que més cops visitin el nostre local o per aquelles persones que en visitn cada “X” cops. Els descomptes i les ofertes (se’n poden tenir de diferent tipus i varis a la vegada) es coneixen amb el nom d’Specials. Un exemple de perfil empresarial ben fet: el restaurant Kan Bakus d'Igualada.

Tot això es complementa amb una pàgina d’estadístiques (podem veure quans usuaris han estat al nostre negoci, de quin sexe són, a quines hores venen, etc...) i els propietaris tenim un seguit de mesures per poder comprovar que la persona en sí realment ha visitat el local. De moment, els Specials només estan disponibles per a negocis comuns (entre d’altres, bars, restaurants, botigues o mercats).

Pàgina d'estadístiques (via http://mashable.com)

Així doncs, animo als responsables de l’Ajuntament de Cerdanyola i a tots els lectors a emprar Foursquare d’una forma correcta. Sí a la creació d’espais comuns i sí a publicar ofertes (és gratuït), però no a crear perfils empresarials falsos que fan perdre credibilitat en Social Media.