dijous, 19 d’abril del 2012

Vinthink, la Xarxa Social per als amants del vi

Cada cop hi ha més Xarxes Socials a Internet. I cada cop n’hi ha de més específiques. Aquest és el cas de Vinthink, una xarxa social exclusiva per als amants del vi. Aquesta és una proposta catalana que ja fa uns quans mesos que està en marxa i que té molt bona pinta. Fem una copa electrònica?

Pàgina principal de Vinthink
Vinthink és una Xarxa Social en la que els usuaris poden compartir la seva passió pels vins, conèixer noves varietats i conversar amb d’altres aficionats. Aquesta és una bona eina per trobar informació sobre les diferents varietats i vins i conèixer noves propostes. Està pensada tant per nous iniciats com per experts, ja que tots dos perfils en poden treure bon rendiment. Actualment, hi ha registrats 11.000 cellers, 60.000 vins i caves i ja ha reunit a més de 10.000 usuaris

Vinthink té un disseny atractiu i simple, el que permet una navegació ràpida i fluïda. Té les opcions típiques de qualsevol Xarxa Social, com ara un inici amb totes les notícies i la possibilitat de fer-se amics o seguidors d’altres usuaris. A més, i com a elements destacats, podem trobar les pestanyes de "Vins", "Bodegues" i "Esdeveniments".

Selecció de vins.

Esdeveniments.

En la pestanya de "Vins" podem trobar aquells vins que ja hem tastat o una selecció d’aquells vins que ens poden agradar segons els nostres gustos. Una gran eina per aquells que, com un servidor, li agraden els vins però no en té massa idea. A "Bodegues" hi podem trobar les bodegues i cellers productors, amb els seus vins. I a "Esdeveniment" podem localitzar per geolocalització aquells actes que es facin al voltant del món del vi.

Per fer l’experiència molt més interessant, també ens podem baixar l’aplicació per a iPhone. Aquesta aplicació ens permet comentar i valorar vins mentre els tastem, al restaurant, al celler, en un tast de vins o a casa nostra. A més, ens permet trobar els cellers, bodegues i cartes de vins més pròxims a nosaltres gràcies a la geolocalització. Totes aquestes opcions, si ho volem, les podem compartir a Facebook o Twitter.

Dins de Vinthink també hi ha un espai per a que les empreses hi participin. En aquest cas, tots els cellers i bodegues hi haurien de tenir una presència forta per posicionar bé els seus productes i activitats i donar-se a conèixer. A més de les opcions gratuïtes, Vinthink permet a les empreses promocionar-se mitjançant espais de patrocini.

Heu tastat Vinthink? Què us sembla? Teniu més informació al web de TICAnoia: Vinthink està pensada per als amants del vi, però també per als cellers

divendres, 23 de març del 2012

Facebook crea Interests, llistes amb els nostres interessos

Facebook ha activat aquesta setmana Interests, una nova funcionalitat que ens permet crear llistes amb tot allò que ens agrada de Facebook. Aquesta és una nova característica que ens permet seguir a diferents perfils (ja siguin persones, subscripcions o pàgines) i rebre les seves actualitzacions en una única llista unificada.


Interests ens permet seguir les pàgines i usuaris que més ens agradin o interessin. Així, per exemple, si vull seguir les pàgines de diferents marques de moda puc integrar-es totes en la llista “Moda”.

Per crear una llista d’interessos hem d’anar a l’Inici, buscar la pestanya Interests (banda esquerra) i l’opció “Add Interests”. Si anem a “Crea una llista” podrem crear una llista amb les nostres amistats, persones a les que estem subscrites i les pàgines que ens agradin. Facebook ens permet fer llistes privades (només per a nosaltres), per a les nostres amistats o llistes públiques, que podran veure tots els usuaris de Facebook. En aquest sentit, jo ja he creat una llista amb diferents pàgines oficials de Facebook.

Com crear una llista d'interessos.
Com afegir una pàgina a una llista d'interessos.
Segurament Interests us sonarà d’alguna cosa. Interests és el mateix que fa Twitter amb les seves llistes i, si m’ho permeteu, també s’assembla molt als cercles d’amistats de Google+. Estem parlant d’una característica copiada? És molt possible que Facebook s’hi hagi “inspirat” clarament en les característiques de les seves grans rivals per crear aquesta eina.

Aquesta és una bona eina per seguir diferents perfils, cosa que fins ara ja podíem fer amb un lector de RSS, fins ara Facebook ens donava l’oportunitat de rebre les actualitzacions gràcies a aquesta tecnologia. Malauradament, ara Facebook només ens permet seguir les pàgines que ens interessen des del propi Facebook, ja que han desactivat l’oportunitat de rebre les actualitzacions via RSS. Una mala notícia, ja que no sempre podrem entrar a Facebook i perquè fer el seguiment via lector RSS és realment efectiu.

Ja heu provat de crear la vostra primera llista? Què us sembla?

dimecres, 7 de març del 2012

Timeline Pages: com treure’n el màxim rendiment


Avui fa precisament una setmana veiem com Facebook publicava el nou format de pàgines d’empreses, que ara reben el nom de Timeline Pages. Aquest format s’assembla molt als nous perfils personals que Facebook va presentar ara fa uns mesos.



El canvi de disseny ha portat noves característiques que cal conèixer per treure el màxim rendiment de la nostra pàgina. Les repassem:
  • Podem personalitzar el nostre perfil amb una foto de portada destacada, que ocuparà tot l’ample del nostre perfil. Hem d’intentar que la foto destaqui i que sigui divertida, impactant i original. La mida d’aquesta foto és de 850x315 píxels. Aquesta foto és un complement a la imatge de perfil que ja hi havia fins ara.
  • Els perfils d’empreses incorporen la cronologia, això vol dir que podem publicar en qualsevol punt de la història de la nostra organització. Per exemple, si el 13 de gener de 1985 la nostra empresa va guanyar un premi, podem posar una història o una foto d’aquell dia. Al perfil de la Coca-Cola trobareu alguns exemples de la seva història.
  • Podem destacar aquells elements que ens semblin més interessants. Podem fer que una història s’expandeixi a tot l’ample del perfil o que quedi destacat a l’inici. Així, per exemple, podrem destacar un missatge encara que faci dies que l’haguem publicat.
  • Els nostres seguidors (o qualsevol usuari de Facebook) ens pot enviar missatges privats. Facebook ens permet desactivar aquesta opció, però us recomano que la deixeu activa. D’aquesta manera, podreu resoldre els seus dubtes d’una forma privada i confidencial.
  • Les aplicacions i pestanyes canvien de lloc. En el format antic, les aplicacions i pestanyes es mostraven en una barra lateral. Ara es mostren sota de la foto de portada, en una espècie de carpetes. En podem destacar quatre (la “carpeta” de fotos és inamovible) i les altres quedaran com amagades. A més, les pestanyes tenen ara una mida de 850 píxels i poden posar-li una miniatura de 111x74 píxels (que és la que es mostrarà en les carpetes).
  • Desapareixen les pestanyes de benvinguda. Encara que continuïn visibles, les pestanyes de benvinguda perden el seu valor ja que, d’entrada, els nous usuaris aterren al Mur (i no a la pestanya de benvinguda, especialment dissenyada per a captar fans). Això ha generat molta polèmica, perquè moltes pàgines havien creat molt bones pàgines d’aterratge. Ara bé, Facebook si ens permet derivar els nous visitants cap a una pàgina de benvinguda si posem un anunc.

De moment, l’adaptació de les Timeline Pages és voluntària, però a finals de mes totes les pàgines es passaran al nou format. Ja heu transformat el vostre perfil? Us agrada més o menys que l’anterior? Esteu d’acord amb els canvis?

Per cert, sabíeu que fa poc més d'un hi va haver-hi un altre canvi en el format de les pàgines d'empresa a Facebook?

dilluns, 27 de febrer del 2012

Usernames a les Xarxes Socials

A l’hora de crear-nos un perfil a les Xarxes Socials hem cuidar un aspecte molt important: escollir el nom d’usuari més adient per a la nostra empresa. El nom d’usuari (o username, en anglès) és el nom amb el que ens coneixerem a les Xarxes Socials i per tant hem d’escollir-ho cautelosament.

Totes les Xarxes Socials tenen vinculat un nom d’usuari. El de Twitter és més identificador, ja que és amb el que ens coneixeran tots: @nomdusuari. A Facebook o la nova Pinterest, el nom d’usuari determinarà bàsicament la URL del nostre perfil. Per exemple, facebook.com/nomdusuari.

Reservar un bon nom d’usuari a les Xarxes Socials ens ajudarà al SEO de l’empresa, a millorar la imatge i el reconeixement de la marca (especialment si la nostra marca és reconeguda) i permetrà informar dels nostres perfils d’una forma molt més ràpida. A l’hora de triar un bon nom d’usuari hem de seguir dues premisses: reservar el nostre nom d’empresa i fer que el nom d’usuari sigui el mateix a totes les Xarxes Socials.

Tot i això, ens podem trobar que el nostre nom d’usuari estigui ja agafat per una altra persona o empresa. Què fem en aquests casos? Primer de tot, hem de comprovar que l’usuari no ens estigui plagiant. Si ens plagia, podrem demanar a la Xarxa Social que elimini el seu perfil. Ara bé, si el nostre adversari és diu igual que nosaltres, aleshores tindrem un petit problema: els nostres seguidors ens poden confondre i seguir als altres de forma errònia.

En aquests casos, tenim varies alternatives:
  • Demanar (i resar) perquè l’altra persona ens cedeixi el seu nom d’usuari. A Facebook, però, serà pràcticament impossible recuperar-lo. 
  • En el cas de Twitter, si el perfil està sense actualitzar podem esperar (i resar) perquè Twitter el desconnecti i el torni a deixar lliure. Això pot passar als sis mesos de inactivitat del perfil. En el cas de Facebook, serà pràcticament impossible recuperar-lo. 
  • Optar per alguna variació en alguns dels nom d’usuari. Algunes empreses del món de la moda, per exemple, opten per afegir paraules com “fashion”. 
  • Optar per replicar aquesta variació a totes les Xarxes Socials. És perillós perquè haurem d’aplicar el mateix nom a tot arreu (el que ens pot portar novament a aquest problema). 

Escollir un bon nom d’usuari és tant o més important que escollir una bona url per a la nostra web. Molts projectes han canviat de nom –especialment aquells que comencen- perquè un (o varis) noms d’usuaris ja estaven agafats. Per tant, quan escollim nom per a la nostra empresa primer hem de mirar si els seus noms d’usuaris ja estan agafats.

Heu tingut problemes a l’hora d’escollir un nom d’usuari per a la vostra empresa o a nivell particular? Expliqueu-ho als comentaris!

Més informació: Demanar un nom d'usuari a Facebook.

dimarts, 31 de gener del 2012

Cal estar a totes les Xarxes Socials?


En l’actualitat, existeixen centenars de Xarxes Socials i comunitats en xarxa a les que ens hi podem connectar. N’hi ha tantes que a vegades és impossible estar a tot arreu al mateix temps. Això ens obliga, tan a nivell personal com professional, a escollir molt bé a on hem d’estar i a destinar el temps i recursos adequats. A vegades, és difícil fer la millor selecció.

A nivell personal, la selecció es fa de forma natural. Només estem a aquelles xarxes socials on hi son els nostres cercles d’amistats o allà on tenim una relació amb la resta d’usuaris. Això és així perquè a ningú li agrada estar sol enlloc i perquè ens agrada relacionar-nos amb la gent del nostre entorn. Si estem en una xarxa però no la fem social, aviat l’abandonarem. I per tant, no caldrà que hi entrem. És com anar a una festa i no conèixer a ningú: és molt possible que al cap d’una estona marxem sense dir adéu.

A nivell professional, la selecció de xarxes agafa un matís important. En aquest cas, hem d’estar en aquelles xarxes son sabem que hi trobarem als nostres seguidors, encara que n’hi hagi pocs. Ara bé –i aquí ve el matís- hem de saber identificar quanta audiència tenim en cada espai per adequar-nos-hi i treure’n el màxim rendiment: una macrofesta per tres persones no té cap sentit. Si som els primers en entrar a una xarxa tindrem certa avantatge respecte als nostres competidors, però hem de ser conscients de que el nostre missatge arribarà a poca gent.

Per això és molt important analitzar la nostra audiència per identificar-los i saber veure on s’amaguen. La selecció o no d’una xarxa social dependrà del retorn que ens doni (és a dir, la resposta dels seguidors). Tenir poca o nul·la audiència significa un retorn baix, per tant, en aquests casos, hem de saber destinar-hi els recursos i el temps adequats segons l’audiència potencial.

Per acabar, recordeu quan temps va passar entre la primera i la segona connexió a Twitter o Facebook? Heu provat xarxes i després ja no hi heu entrat més?

dimarts, 20 de desembre del 2011

Facebook Places permet editar la informació d’altres pàgines



Atenció a tots els que gestioneu pàgines d’establiments o locals a Facebook. Segons em descobreix en @xatobo, tots els usuaris de d'aquesta xarxa social poden editar part de la informació de contacte de les FanPages que hagin activat l’opció de Facebook Places o que hagin introduït la seva adreça física. Aquest fet pot ser perjudicial per a aquestes pàgines ja que qualsevol persona pot editar informació que nosaltres considerem com a important.

Us presento un parell d’exemples que m’ha fet arribar el mateix @xatobo. Tothom qui ho vulgui pot editar la informació de contacte més essencial: nom, direcció, ciutat, telèfon, web i correu-e de les pàgines de l’Ajuntament de Berga o del de Campdevànol.



Això és així des de fa uns mesos, quan Facebook va presentar Suggest Edits, una eina per fer que tothom pogués editar la informació incorrecta dels diferents establiments i locals introduïts a Facebook Places. Fins aquí ho trobo bé, ja que hi ha molts locals sense administrar que necessiten una actualització. Ara bé, no em sembla adient que tothom pugui editar la informació d’una pàgina que ja té un administrador. Què passaria si algú amb mala fe edités un dels meus locals per fer-me la punyeta? Què passaria si la meva FanPage redirigeix a una pàgina pornogràfica, per exemple?

dissabte, 3 de desembre del 2011

Google+: Val la pena fer-hi una pàgina d'empresa?


Google va presentar fa pocs mesos el seu últim intent en Xarxes Socials: Google+. Tot i que la xifra d’usuaris d’aquesta eina creix de mica en mica (diuen que ja ha passat la barrera dels 50 milions) sembla que a vegades li costi guanyar en profunditat i que els usuaris facin servir aquesta eina de comunicació social.


Fa unes setmanes, Google+ va anunciar que obria el servei de pàgines per a empreses. Una reclamació molt esperada per les empreses. Des d’aleshores, moltes marques s’hi ha afegit, esperant poder conversar i enviar els seus missatges a aquests nous seguidors.

Val la pena, però, fer-se una pàgina a Google+? La resposta és complicada, ja que les dues respostes tenen defensors i detractors:

Uns poden dir que no, que no val la pena perquè hi ha relativament poca gent apuntada a la xarxa (si ho comparem, per exemple amb Facebook o Twitter). A més, bona part dels usuaris són inactius: o entren poc a Google+ o no hi entren pràcticament mai. Per tant, tots els esforços dedicats poden resultar pocs productius.

Uns altres, però, poden dir que sí, que val la pena. Evidentment, Facebook té una implantació en el territori molt gran i arriba a milions de persones. A Google+ encara li falta molt recorregut, però per contra és molt més fàcil posar-se en contacte amb els seguidors perquè la xarxa no està saturada de missatges, com passa a Facebook.

Quina és la resposta correcte? Al final, la millor solució passa per saber combinar les dues realitats i treure’n el màxim profit. Crec que és interessant que les grans marques tinguin l’espai creat a Google+ i que, de mica en mica, s’hi vagin implicant. Crec que la majoria d’esforços encara s’han de concentrar a Facebook i Twitter, però sense deixar de banda el perfil de Google+. Qui sap si en un futur acaba sent la Xarxa Social de referència?

Quina creieu que és la millor resposta?

Abans d’acabar, dos Bonus Tracks:

Canal oficial de les pàgines de Google+: Google+ Your Business.
Un directori semi-oficial de pàgines de Google+: G+ Business Pages Directory. Molt interessant.