dilluns, 24 de gener de 2011

La generació de converses i les converses paral•leles a Twitter

Un dels grans fenòmens que ha portat Twitter és la autogeneració de converses i les converses paral•leles. Apareixen des de qualsevol àmbit, des de qualsevol punt geogràfic, des de persones totalment anònimes i, a més, arriben a bona part de la ciutadania. Sempre que hi hagi dues persones conversant, la conversa existeix i aquesta es pot multiplicar per cent o per mil o fins a l’infinit.

Aquest matí, com cada dia al llevar-me, he consultat el Twitter i em trobo com a trending topic a Espanya el hastag #rajometreot (a hores d’ara ja ha desaparegut de la llista). “Què carai és això?”, m’he preguntat. De seguida he trobat la resposta. Un parell de puiladors (PujiSilperse) van donar volada a aquesta conversa per criticar OT. Ho han fet amb tant d’encert que la conversa s’ha multiplicat per cent i per mil i ha arribat al Facebook. Des del no-res, a trending topic. Felicitats als creadors!

Això m’ha fet pensar en el poder de conversa. Del no-res ha aparegut aquest debat. Com és possible? Si traiem el fet que el programa no està rebent bones crítiques, podem veure com els Social Media són capaços de generar debat entre els seus usuaris. Uns usuaris que comparteixen un punt comú però que, des de casa seva, mai s’haurien pogut unir. Els Social Media ens permeten trencar les barreres físiques i els filtres dels grans generadors de missatges, però també dialogar amb persones amb punts de vista similar a les que, fins ara, no hi podien arribar. Si fins ara les converses eren entre els espectadors i els creadors dels missatges (en aquest cas, la cadena televisiva), avui aquesta línia s’ha trencat. Els usuaris parlen entre ells sense cap problema.

Això ha comportat l’aparició de converses paral•leles als grans productors de missatges. Què es més divertit: seguir el programa o el debat que se’n genera? Passa amb OT, passa amb grans esdeveniments, passa amb debats polítics, passa amb retransmissions esportives... Avui, podem seguir un partit de futbol gràcies als missatges que la resta de mortals fan a Twitter. Si penses el contrari, segueix el proper partit del Barça, l’Espanyol o el Madrid via Twitter i veuràs com (a part de veure els gols amb els teus propis ulls), no et faltarà la informació més essencial.