dimecres, 13 d’octubre de 2010

Spam 2.0

Cada dia més, les empreses usen Facebook per comunicar-se amb clients, clients potencials, amistats i d’altres persones. Moltes empreses i negocis tenen un espai al Facebook, com una nova via de promoció del seu negoci. Hi ha diferents maneres d’encarar aquestes accions: hi ha estratègies més professionals i d’altres on els propis responsables són qui executen les accions que creuen més convenients. Tot i que hi ha empreses i comerços que ho saben gestionar bé (per exemple, l’empresa Tot Rètol a Facebook), n’hi ha d’altres que toquen les tecles equivocades.

Us presento el següent exemple. L’altre dia, vaig veure com una amistat de Facebook era etiquetada en la següent foto:



Com a aquesta persona, tots els contactes d’aquest restaurant van ser etiquetats en aquesta imatge. Imagino que volien promocionar el seu restaurant i ensenyar les vistes i el menjador a tots els seus contactes. Tot i que aquest objectiu s’ha acomplert, crec que la manera de fer-ho és incorrecta. Això és spam 2.0.

En publicitat no tot val (això també val per a les xarxes socials). És un joc poc ètic i perillós per a les empreses que ho fan, ja que la reputació de la marca se’n pot ressentir. Moltes de les persones etiquetades poden sentir-se molestes i poden treure l’etiqueta. En el cas de repetició, fins i tot poden deixar de seguir a l’empresa.

Cap empresa pot obligar a ningú a ser un “portaveu social” de l’empresa. Qui ho vulgui fer, ho ha de fer perquè realment vol parlar de la marca. No és ètic usar el nom d’una persona (com ara la meva amistat) per promocionar aquest restaurant. I si resulta que el meu amic fos el propietari d’un altre restaurant i amb l’etiquetatge fes publicitat de la competència?

Hi ha maneres i maneres de pujar fotos al Facebook, com per exemple creant diferent àlbums, que poden ser efectius durant molt de temps i més si es saben combinar amb d’altes plataformes com Twitter o Blogger. Hi ha moltes empreses que ho fan bé, però n’hi ha d’altres que no. En els propers dies, faré una altra referència a xarxes socials i empreses.